Kennismaken
Mijn naam is Monique Schaminée. Ik ben in eerste instantie opgeleid tot leerkracht in het PO en docent in het VO, Remedial Teacher.
Omdat ik ervan overtuigd ben dat je, om kinderen en gezinnen met zorg te kunnen ormingen, jezelf moet blijven ontwikkelen, heb ik deze basisopleidingen aangevuld met opleidingen en cursussen waarmee ik mij gespecialiseerd heb in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, jongeren en hun ouders.
via de ECHA opleiding bij CBO Radboud universiteit en Talentbegeleider bij Novilo.
Door de jaren heen heb ik deze onderwijsgerelateerde opleidingen aangevuld met zorggerelateerde opleidingen. Steeds meer begeleid ik gezinnen waarin opvoedvraagstukken spelen die gerelateerd zijn aan hoogbegaafdheid. Het zijn meestal systemische vraagstukken en mijn ervaring in diverse professionele rollen helpt om vraagstukken breed te benaderen.
Op het spoor van hoogbegaafdheid
Tijdens mijn carrière als docent in het VO en later ook in het PO, heb ik altijd te maken gehad met hoogbegaafde kinderen. Van de ouders van deze leerlingen heb ik de eerste tips gekregen hoe ik hun kinderen kon begeleiden en welke zorg zij nodig hadden om zich emotioneel te kunnen ontwikkelen en zich sociaal te kunnen handhaven in de groep.
Toen mijn eigen kinderen hoogbegaafd bleken te zijn, ben ik me verder gaan verdiepen. Ik volgde eerst de ECHA opleiding bij het CBO van de Radboud Universiteit Nijmegen, een postacademische opleiding tot Europees Specialist Hoogbegaafdheid .
Adviespraktijk Onderste boven
Met deze achtergrond ben ik in 2007 mijn adviespraktijk gestart. Wekelijks werken kinderen in groepjes van maximaal 6 deelnemers aan hun emotionele en sociale vaardigheden (welbevinden, mindset, executieve vaardigheden, weerbaarheid, zelfkennis etc.). En begeleid ik hun ouders bij het uitwerken van opvoedvraagstukken.
Begeleiding in het onderwijs
Vanaf 2009 ben ik daarnaast gedurende 10 jaar gaan werken in het voltijds HB basisonderwijs.
In 2017 heb ik de overstap terug naar het VO gemaakt en sindsdien werk ik als coach bij OPUS op het Lorentz Lyceum in Arnhem.
Begeleiding buiten het onderwijs
Dit gaat over gezinnen waar kinderen dreigen uit te vallen uit het onderwijs of waar kinderen al thuis blijven van school. Ouders hebben in deze situatie vaak ondersteuning nodig bij het opnieuw inrichten van de opvoeding en begeleiding van hun kind. In de loop van de jaren heb ik een aantal casussen begeleid vanuit de rol van leerkracht, en steeds meer gezinnen begeleid ik vanuit de rol als gezinsbegeleider. Hierin komen al mijn ervaringen en opleidingen samen om met ouders systemisch te zoeken naar een volgende stap om het kind de ontwikkeling te laten volgen waarmee het zich kan ontwikkelen tot een zelfverzekerde en zelfstandige volwassene.
Ik zit in professionele intervisiegroepen zodat casussen met nog meer input benaderd kunnen worden.
Omdat niet alle kinderen op regelmatige basis in contact zijn met (ontwikeklings)gelijken (peers) heb ik in 2006 Peers2Play opgericht.
Met Barbara van der Waarde en Leonie Olthof vorm ik het bestuur. Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers worden (bijna) iedere schoolvakantie kampen door ons georganiseerd. Tijdens de lockdown in 2020 organiseerden we een online kamp. Voor meer informatie Peers2Play
Peers2Gather is de volwassenen tak van peers2play. Vooral geschikt voor volwassenen die geen genoeg kunnen krijgen van het spelen van spellen, het kletsen en genieten met elkaar.
Het Festival van Talent organiseer ik sinds 2011 jaarlijks met Anita Bink en Barbara van der Waarde. Het is het oudste en meest complete evenement rondom hoogbegaafdheid in Nederland . Grote en kleine bedrijven laten er zien wat ze doen. Er zijn lezingen en workshops. Kinderen vermaken zich bij organisaties die kinderactiviteiten aanbieden. Een fijne dag met veel activiteiten voor iedereen van 3-99 jaar. Helaas gingen de 10e editie, maart 2020 en de 10e in maart 2021 niet door ivm de lockdown.
Een leven lang leren
Leren stopt nooit. De wereld ontwikkelt zich en er zijn er altijd genoeg die interessant zijn om te volgen.
Zo heb ik de afgelopen jaren diverse cursussen en opleidingen gedaan:
‘HB in ontwikkeling jaartraject’ begeleiding drop-outs 2019
‘Positive Discipline Parent educator’, 2019
‘Positive Discipline Classroom educator’ 2018
‘Beeldcoach’, 2018
‘Peers4parents facilitator (SMPG)’, 2018
‘Kindertalentenfluisteraar’ 2017
‘Rots en watertrainer’, 2016
‘lezen in kleur’ begeleider, 2015
‘Jungle Memory coach’, 2014
en op mijn wensenlijst staan nog wat boeiende cursussen. Zo krijg ik steeds meer tools om kinderen en ouders de zorg te bieden waar ze behoefte aan hebben zonder vast te zitten aan één bepaalde, strakke werkwijze of opgelegd protocol.